Det er produksjon som avsluttes utenfor området regnet som hjemmebasetid, f.eks Standard timezone +2 til -2 regnet ift. Skandinavisk normaltid. Forøvrig har Longhaul egne bestemmelser (K-avtalen §5 punkt 14-18).
Referanse: K-avtalen
§5: Bestemmelser longhaul
Punkt 14: Begrensninger av tjenestegjøring
- Ved tjenestegjøring med etterfølgende posisjonering til homebase i Skandinavia skal transport planlegges med første tilgjengelige flyforbindelse med SK-prefiks.
- Ved mer enn 5 timer mellom loc kof fra aktiv flyvning til loc koff posisjonering tilbyr SAS hotell.
- Følgende begrensninger gjelder for tjenestegjøring og hvile:
Flyving til og fra MIA skal planlegges med 3 piloter, uavhengig av at flytiden til denne destinasjonen outbound og homebound ligger under begrensningene i tabellen overfor.
*) Antallet schedulerte tjenestegjøringsperioder med en local night begrenses til en gang per pilot per kalendermåned, og maksimalt 6 8 ganger per kalenderår. Piloten kompenseres med 14 % av 100 % månedslønn per tjenestegjøringsperiode som overstiger 4 6.
Etter en tjenestegjøringsperiode >-7 med en local night planlegges piloten med minimum 4 kalenderdager fri fra tjeneste.
Hvis innholdet i dette punkt (*) bortfaller, erstattes «1 local night» under slipping ved standard TZD >-7 i skjemaet ovenfor, med «2 local nights».
Punkt 15: Rest on board
Hvile ombord avvikles i hvilearrangement, jf. OM-A. Pr 1.2.2016
Punkt 16: Fridager
- Piloten planlegges med minimum 72 timers fri fra all tjeneste ved ankomst til hjemmebase etter longhaulproduksjon. Etter øvrig tjeneste tildeles piloten hvile iht OM-A 7.1.pr 1.2.2016. Når en hvileperiode er planlagt understigende 3 kalenderdager fri fra tjeneste, skal etterfølgende hvileperiode planlegges med minimum 3 kalenderdager fri fra tjeneste.
- Ved bytte mellom flyvning på destinasjon i vestlig mot østlig retning, vice versa, skal det, når tidsforskjellen overstiger 4 timer i forhold til skandinavisk lokaltid, planlegges med minimum 4 kalenderdager fri fra tjeneste.
- Etter B2B flyvninger planlegges med minimum 5 kalenderdager fri fra tjeneste.
B2B er frivillig og anmodning om fritak skal skje senest med en måneds varsel til et årsskifte og denne anmodning binder piloten i 1 kalenderår dersom den innfris - Ved uregelmessigheter tildeles hvile iht OM-A.
Punkt 17: Omdisponering
- For å kunne avvikle trafikken kan produksjonsdager omdisponeres.
- Hvis piloten får beskjed senest 12 timer før ny check in/standby start, kan check in/standby start tidligerelegges med opp til 7 timer ift. Den opprinnelige check in/standby start.
- Ved omdisponering skal piloten alltid sikres min. 72 timer fri ved ankomst til hjemmebase. Hvis planlagt fridag omdisponeres kompenseres piloten jf. §5 Punkt 7.2 b.
- Ved friskemelding etter sykdom skal piloten tilbake på opprinnelig schedule snarest mulig. Pilot som alene er kvalifisert på dobbeltaisle fly kan om nødvendig omdisponeres frem til fridager i annen fridagsperiode etter friskemelding.
Punkt 18: Standby
- Ved SB utkall kan piloten omdisponeres inntil de siste 2 fridager i den andre etterfølgende fritidsperiode.
- Når enkeltstående SB/BL legges umiddelbart før produksjon kan etterfølgende fridager ikke omdisponeres.
- Etter 5 SB dager i strekk uten utkall tildeles piloten 2 fridager.